השכן חויב לפנות את המקלט ולפרק את בית מלאכה והבריכה שבנה בשטח המשותף

בתאריך: 21/08/2021 מאת: מערכת אתר תביעות קטנות

מגבלות השימוש ברכוש המשותף – בסכסוך בין דיירי בית משותף ברחוב נחל גרופית 20 במצפה רמון טען התובע כי שכנו השתלט על המקלט והקים בחצר המשותפת בית מלאכה לעבודתו הפרטית ובריכת דגים. התביעה התקבלה ובפסק הדין שניתן על ידי המפקח על המקרקעין חויב השכן הנתבע לפנות את המקלט ולפרק את בית המלאכה והבריכה. כמו כן יפצה את התובע בהוצאות המשפט.

התובע, טנר יצחק, הוא בעל דירה בבית המשותף. הנתבע, יוסף פרלמן, שוכר בבית זה דירה מחברת עמידר. התובע טען כי שכנו השתלט על שטח משותף והקים בו בריכת דגים ובית מלאכה לשימושו הפרטי. כמו כן טען התובע כי השכן השתלט על המקלט בבית המשותף, סגר אותו עם דלת פלדה שמפתחה מצוי בידו בלבד והוא מאחסן בו כלי עבודה וציוד אישי.

בהתאם לכך הוגשה תביעה למפקח על רישום מקרקעין ובה התבקש המפקח לחייב את השכן לפנות את המקלט ולאפשר את הגישה אליו וכן להסתלק מן השטח המשותף ולפרק את בית המלאכה ואת בריכת הדגים שהקים בו.

הנתבע: " פינת עבודה פתוחה המשמשת לתחזוקת הבית המשותף"

הנתבע ניסה לטעון להגנתו כי הוא לא הקים בית מלאכה פרטי אלא "פינת עבודה פתוחה המשמשת לפיתוח וטיפוח הבית המשותף". בנסיון כושל לתמיכה בטענותיו, צירף הנתבע מכתב מטעם מהנדס המועצה בו מצוין באופן מפורש כי אין כל בית מלאכה פרטי בחצר הבית המשותף. בנוסף ציין הנתבע כי אף זכה בפרסים על אחזקת בתי עמידר.

מהו שימוש סביר ברכוש משותף?

בעל דירה בבית משותף זכאי לעשות ברכוש המשותף שימוש סביר ללא צורך בהסכמת יתר בעלי הדירות. "שימוש סביר" הינו שימוש רגיל לפי תנאי המקום והזמן, התואם את ייעודו של הרכוש המשותף ואינו מונע שימוש דומה מאחרים.

מנגד עומד "שימוש ייחודי" ברכוש המשותף אשר מצריך הסכמת כל בעלי הדירות. לפי חוק המקרקעין: "רק בהסכמת כל בעלי הדירות בבית המשותף ניתן יהיה להצמיד חלק מהרכוש המשותף לדירה פלונית, ולמעשה להעניק זכות קניינית ברכוש המשותף. הוא הדין גם באשר לעשיית שימוש ברכוש משותף, העולה לכדי שימוש ייחודי, אף אם אותו חלק בו נעשה השימוש לא הוצמד לדירה מסוימת".

ביקור התרשמות וממצאים

בביקור שביצעה במקום, הובהר לכבוד המפקחת, ציפי קוינט שילוני, כי טענות התובע נכונות. המפקחת קבעה כי הקמת בית המלאכה ובריכת הדגים וכן אחסון ציודו האישי של הנתבע במקלט מהווים שימוש ייחודי ברכוש המשותף אשר לגביו נדרשת הסכמת בעלי הדירות כולם. כיוון שהובהר כי התובע מתנגד לשימוש הייחודי שהנתבע עושה בשטח המשותף, הרי שהסכמות אלו אינן מצויות בידי הנתבע. בנוסף נקבעה המפקחת כי אין רלוונטיות לשאלה אילו עבודות בדיוק מתבצעות בבית המלאכה. כמו כן נקבע כי  בריכת הדגים אינה בטיחותית ועלולה לסכן פעוטות המתגוררים בבית המשותף.

על כן ניתן פסק דין ובו צו המורה לשכן הנתבע לפרק את בית המלאכה ואת בריכת הדגים וכן לפנות את מקלט הבית המשותף בתוך 45 ימים. בנוסף חויב הנתבע לפצות את התובע בסך 750 ₪ בגין הוצאות משפט.


[טנר יצחק – נגד – יוסף פרלמן, המפקח על רישום מקרקעין – לשכת באר שבע, מס' תיק 2/147/201 בפני כבוד המפקחת על רישום מקרקעין ציפי קוינט שילוני. פסק הדין ניתן ב: א' אלול תשפ"א, 09 אוגוסט 2021]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהב/י גם

הגשת תביעה קטנה באינטרנט

פשוט

שלושה שלבים פשוטים מלווים בהנחיות והסברים המותאמים לפרטי המקרה שלך

מהיר

מאפשר הגשת תביעה תוך מספר דקות וכולל אפשרות לצירוף קבצים

זול

חוסך זמן וטרחה. עיבוד, בקרה, הפקת מסמכים וצרופות והגשתם לבית המשפט