השכנים יפנו את הארון שהציבו במסדרון ויפצו את נציגות הבניין ב-1,000 ₪

בתאריך: 27/08/2021 מאת: מערכת אתר תביעות קטנות

בתביעה שהוגשה מטעם נציגות הבניין ברחוב אורבך 5 בראשל"צ נגד בעל דירה שהציב ארון בסמוך לכניסה לדירתו, קבע המפקח על המקרקעין כי שימוש בשטח משותף כתחליף למחסן אינו סביר והורה לנתבעים על פינוי הארון תוך 7 ימים, בנוסף לחיובם בפיצוי התובעים בגין הוצאות התביעה ופיצוי נוסף לטובת אוצר המדינה.

מהו שימוש סביר ברכוש משותף?

בעל דירה בבית משותף רשאי לעשות שימוש סביר ורגיל ברכוש המשותף, מבלי שיידרש להסכמת בעלי הדירות האחרות. שימוש סביר נקבע על פי שני תנאים מצטברים: האחד, שהשימוש תואם את תנאי המקום, הזמן והייעוד של אותו חלק ברכוש המשותף; והשני, שהשימוש אינו מונע שימוש דומה מדיירים אחרים בבית המשותף.

התביעה

הנתבעים, גיא ומאיה בלומנטל, בעלי דירה בבית המשותף, הציבו ארון בחלל המסדרון מול דירתם, למורת רוחם של דיירים אחרים בבניין.

בתביעה למפקח על המקרקעין, שהוגשה מטעם נציגות הבית המשותף, נטען כי בהצבת הארון הנתבעים מספחים לרכושם הפרטי חלק מהרכוש המשותף ללא הסכמת נציגות הדיירים, ולכן זהו שימוש אסור ברכוש המשותף. כמו כן, נטען כי מדובר בארון קיר כבד המהווה מכשול וסכנה לכלל הדיירים.

מנגד טענו הנתבעים כי מדובר בתביעת סרק שהוגשה על רקע סכסוך אישי של נציגת הנציגות, הגב' מעין נגר, עם הנתבעים. לגופו של עניין טענו הנתבעים כי מדובר בשימוש סביר ברכוש המשותף וכי הדיירים בקומה זו הסכימו להצבת הארון.

רכוש אישי במסדרונות

לאחר שמסדרונות הבית המשותף התמלאו ברכוש פרטי, החליטה נציגות הבית לאכוף את הדין ולאסור על הדיירים להניח חפצים בחלל המסדרונות. לכתב התביעה צורף תיעוד הודעה מטעם שפורסמה לכלל הדיירים, הקוראת לדיירים לפנות את כל הרכוש הפרטי מהשטחים המשותפים בבניין. בנוסף צורפו תמונות המראות שלצד דירות רבות מונח רכוש פרטי כגון ארונות, אופניים ועוד.

הצעת פשרה

במסגרת הדיון ולאחר שצפה בצילומים שהוצגו בפניו ע"י התובעים, ציין המפקח כי הוא מתרשם שאכן מדובר בארון גדול המצוי על שטח נרחב ברכוש המשותף, ולאחר שנציגת הנציגות הצהירה בפני המפקח כי הנציגות עומדת על כך שכל רכוש פרטי יפונה מהרכוש המשותף, המפקח הציע לנתבעים להסיר את הארון יחד עם אכיפה מסודרת גם בנוגע ליתר הדיירים בבניין. ואולם, הנתבעים עמדו על כך שהמפקח יבקר במקום על מנת שייווכח האם הצבת הארון כאמור מהווה שימוש סביר ברכוש המשותף.

ממצאי ביקור המפקח

המפקח ביקר במקום, ללא נוכחות הצדדים, והתרשם כי אכן במרבית הקומות כבר לא נמצא רכוש פרטי של הדיירים, מלבד שטיחוני כניסה ועציצים. המפקח ראה את הארון המוצב בסמוך לדירת הנתבעים וקבע כי אכן הוא חריג בגודלו וכי הוא חולש על כל השטח מול דירת הנתבעים וחוסם לגמרי את המעבר.

המפקח קבע כי הנתבעים לא הוכיחו שהצבת הארון מהווה שימוש סביר:
"עצם השימוש בשטח המשותף כתחליף למחסן הוא כשלעצמו שימוש לא סביר ברכוש המשותף, ואין לדעתי משמעות לשאלה האם מדובר בשימוש שעלול להביא לידי סכנה ברורה ומיידית, סכנה רחוקה ולא וודאית, או האם מדובר בפגיעה משמעותית אם לאו… הצבת ארון גדול החולש על שטח ניכר מהרכוש המשותף, שמטרתו הברורה היא אפסון נוח וזמין על חשבון רכוש המשותף, הוא שימוש בלתי סביר".

כמו כן קבע המפקח כי "הצבת ארון כאמור, כאשר כל החפצים האישיים מפונים מאזור הרכוש המשותף בבניין לצורך שיפור המראה הכללי של הבית והביטחון האישי של כל דייר, אינו יכול להתאים לתנאי המקום והזמן של הייעוד של הרכוש המשותף. שנית, הצבת ארון כאמור, הגם שמצוי בשטח המוביל לדירת הנתבעים, מונע לחלוטין גישה של כל אדם אחר בבית המשותף לאותו אזור וממילא מונע ממנו שימוש במקום זה עליו מונח הארון".

המפקח הוסיף וציטט החלטה של המפקח על המקרקעין בעניין דומה, שבה נקבע כי: "גם הנחת שקיות זבל בחדר המדרגות אינה מהווה שימוש סביר ברכוש המשותף. חדר המדרגות הוא רכוש משותף שנועד לשמש את כל בעלי הדירות ומבקרים לתכלית גישה ומעבר, ובכלל זאת עליה וירידה במדרגות והימלטות בעת חירום. הנחת מיטלטלין בחדר המדרגות עלולה להכביד ולצמצם את מרחב המעבר ולסכן חיי אדם. חדר המדרגות אינו דירה ואינו מחסן, ועל כן יש להניח בו, אם בכלל, חפצים מינימליים, כגון שטיחונים לניקוי נעליים".

פינוי הארון

המפקח קיבל את התביעה והורה לנתבעים להסיר את הארון תוך 7 ימים. על מנת שלא תישמע טענה של אכיפה בררנית, על התובעת לאכוף את השימוש ברכוש המשותף גם כלפי יתר הדיירים.

הנתבעים חויבו בהוצאות התובעת בסך 1,000 ₪ ועוד 700 ₪ לטובת אוצר המדינה.


[נציגות הבית ברח' אורבך 5 ראשון לציון – נגד – בלומנטל גיא ומאיה, המפקח על רישום מקרקעין – לשכת רחובות, מס' תיק 3/315/2020 בפני כבוד המפקח על רישום מקרקעין אורי שלומאי. פסק הדין ניתן ב: י' אב תשפ"א, 19 יולי 2021]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהב/י גם

הגשת תביעה קטנה באינטרנט

פשוט

שלושה שלבים פשוטים מלווים בהנחיות והסברים המותאמים לפרטי המקרה שלך

מהיר

מאפשר הגשת תביעה תוך מספר דקות וכולל אפשרות לצירוף קבצים

זול

חוסך זמן וטרחה. עיבוד, בקרה, הפקת מסמכים וצרופות והגשתם לבית המשפט