חברת תיירות תשיב לזוג מבוגר כ-15,000 ₪ עקב ביטול בתקופת הקורונה

בתאריך: 11/08/2021 מאת: מערכת אתר תביעות קטנות

בעקבות משבר הקורונה, זוג אזרחים ותיקים ביקש לבטל טיול שהוזמן בחברת התיירות "בשביל הזהב" אך החברה החזירה להם 30% בלבד מסכום העסקה בטענה שאין מדובר בעסקת מכר מרחוק. בית המשפט לתביעות קטנות קבע כי גם פרסום באינטרנט נחשב כשיווק מרחוק וחייב את החברה להחזיר לזוג המבוגר את מלוא כספם.

התובעים, דניאל ואהובה לב, זוג נשוי בשנות ה-70 לחייהם, השתתפו בעבר בטיול שארגנה הנתבעת ועל כן היו רשומים ברשימת הדיוור של הנתבעת וקיבלו ממנה הודעות מעת לעת. לטענתם, בדצמבר 2019 קיבלו בדוא"ל פרסומת לטיול מאורגן המשווק על ידי הנתבעת בשם "מצרים הקלאסית". ההודעה כללה אפשרות להשאיר את פרטיהם בטופס מתאים על מנת שנציג הנתבעת יצור עמם קשר לקבלת פרטים נוספים אודות הטיול והרשמה אליו. התובעים מילאו את פרטיהם בטופס ולמחרת התקשר אליהם נציג הנתבעת. בעקבות השיחה החליטו התובעים להזמין את הטיול. במעמד ההזמנה הטלפונית שילמו התובעים מקדמה ע"ס 7,196 ₪ וכחודש וחצי לאחר מכן שילמו את היתרה ע"ס 14,287 ₪. סה"כ גובה העסקה: 21,483 ₪.

כחודשיים לאחר הזמנת הטיול, בעקבות משבר הקורונה והחשש לבריאותם, פנו התובעים לנתבעת על מנת לבטל את העסקה. הנתבעת טענה כי על התובעים לשלם 70% מסכום העסקה מאחר וחלפו 14 ימים ממועד ביצוע העסקה ומאחר וביטולה בוצע בפועל פחות מ-30 ימים לפני תחילת הטיול, זאת לפי מדיניות הביטול של הנתבעת. לכן הנתבעת השיבה לתובעים 6,428 ₪ בלבד.

לפיכך הוגשה לבית המשפט לתביעות קטנות בראשון לציון תביעה קטנה נגד חברת 'בשביל הזהב תיירות בע"מ' בדרישה להשבת מלוא סכום העסקה.

שיווק מרחוק ואזרחים ותיקים

עסקת מכר מרחוק מוגדרת בתקנות הגנת הצרכן כהתקשרות בעסקה הנעשית בעקבות שיווק מרחוק, ללא נוכחות משותפת של הצדדים.

שיווק מרחוק מוגדר כפניה של עוסק לצרכן באמצעות דואר, טלפון, רדיו, טלוויזיה, תקשורת אלקטרונית וכיוצא באלה, במטרה להתקשר בעסקה שלא בנוכחות משותפת של הצדדים אלא באחד האמצעים האמורים.

בעסקאות מכר מרחוק ישנו יתרון לעוסק על פני הצרכן, שכן בידי העוסק כלים לאסוף מידע על העדפותיו של צרכן ספציפי ולפנות דווקא אליו עם הצעה שיווקית. כאשר הצרכן שייך לאוכלוסיות מסוימות, לרבות אזרחים ותיקים, יתרון זה מתעצם. במסגרת תיקון לחוק שמטרתו הגנה על אוכלוסיות אלה, נקבע כי צרכן שמלאו לו 65 שנים (אזרח ותיק) רשאי לבטל עסקת מכר מרחוק תוך 4 חודשים ממועד העסקה ובמקרה זה הוא זכאי להשבת מלוא הכסף ששילם זולת דמי ביטול בשיעור של 5% מגובה העסקה או 100 ₪, לפי הנמוך מביניהם.

האם מדובר בעסקת מכר מרחוק?

מצד התובעים נטען כי מדובר בעסקת מכר מרחוק מאחר והם נרשמו לטיול בעקבות מודעת פרסום שקיבלו בדוא"ל וכי העסקה הייתה באמצעות טלפון ודוא"ל בלבד. לפיכך, על פי תקנות הגנת הצרכן, הנתבעת לא הייתה זכאית לחייב אותם ב-70% מגובה העסקה, אלא רק בדמי-ביטול בשיעור של 5% מגובה העסקה או 100 ₪, לפי הנמוך מביניהם.

מנגד טענה הנתבעת כי לצורך גיבושה של עסקת מכר מרחוק לא די בכך שהעסקה נכרתה ללא נוכחות הצדדים אלא שקיים תנאי נוסף לפיו העסקה נכרתה בעקבות פניה של העוסק לצרכן ולא להיפך. לטענתה, התובעים פנו לנתבעת מיוזמתם ופנייתם נעשתה לאור היכרות קודמת עם הנתבעת ולאחר שהשתתפו בטיול שהזמינו דרכה בעבר ולא בעקבות פרסום שמוען אליהם. בטופס ההרשמה אותו מילאו התובעים ואותו צירפו לכתב תביעתם, תחת סעיף "הגענו באמצעות" בחרו התובעים באפשרות "נסענו איתכם בעבר". על כן טוענת הנתבעת כי אין מדובר בעסקת מכר מרחוק אלא בלקוחות חוזרים אשר היו מרוצים משירותיה בעבר ועל כן פנו ביוזמתם וללא פניה מקדימה של הנתבעת.

בנוסף, הנתבעת טוענת כי התובעים כלל לא צירפו את דבר הפרסומת או הודעת הדוא"ל אשר לטענתם בעקבותיה התקשרו בעסקה להזמנת הנופש למצרים. התובעים השיבו כי לא צירפו העתק של הודעת הפרסום מאחר והיא כבר נמחקה בחשבון הדוא"ל שלהם.

פרסום באינטרנט הוא שיווק מרחוק

בפסק הדין קבעה השופטת נעמה טלמן-בולטין, מבית המשפט לתביעות קטנות בראשון לציון, כי אין לדרוש פניה של העוסק לצרכן על מנת שתתקיים עסקת מכר מרחוק. עיון של צרכן באתר אינטרנט בו מפורסמת האפשרות להתקשר בעסקה ללא נוכחות משותפת עונה על דרישות החוק, אף אם הכניסה לאתר הייתה ביוזמת הצרכן. על כן במקרה זה מתקיים התנאי של שיווק מרחוק על אף שהתובעים לא צירפו את דבר הדוא"ל הספציפי אשר מוען אליהם. די בכך שהוכח כי באתר האינטרנט שלה פרסמה הנתבעת את הטיול ואפשרה ביצוע הזמנה באמצעות טופס.

פסיקות קודמות מחזקות קביעה זו. קיימת פסיקה הרואה בעצם הפרסום באתר אינטרנט כשיווק מרחוק: "מכאן שדי בפרסום מודעה מצדו של העוסק כדי לבסס את רכיב השיווק מרחוק, וכל עוד לא נכרתה העסקה בעקבות נוכחות משותפת של הצדדים אלא בעקבות שיחות טלפוניות ומשלוח פקסים והודעות – תיחשב העסקה כעסקת מכר מרחוק". בפסיקה אחרת קבע בית המשפט כי גם פניה באמצעות שימוש בפונקציית 'צור קשר' באתר אינטרנט נכנסת תחת הגדרת עסקת מכר מרחוק שנעשתה בעקבות שיווק מרחוק.

עוד קבעה השופטת כי אין בהיכרותם המוקדמת של התובעים עם הנתבעת בכדי לבטל את התקיימות תנאי עסקת מכר מרחוק.

על כן בית המשפט לתביעות קטנות בראשון לציון קיבל את טענת התובעים וחייב את חברת התיירות "בשביל הזהב" להשיב לתובעים את מלוא הכסף ששילמו, בהפחתת 100 ₪ כדמי ביטול. כמו כן חויבה הנתבעת לפצות את התובעים בסך 500 ₪ בגין הוצאותיהם.


[1 . דניאל לב, 2 . אהובה לב – נגד – בשביל הזהב תיירות בע"מ, בית המשפט לתביעות קטנות בראשון לציון , ת"ק 22796-12-20 בפני כבוד הרשמת בכירה נעמה טלמן-בולטין. פסק הדין ניתן ב: ג' אייר תשפ"א, 15 אפריל 2021]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהב/י גם

הגשת תביעה קטנה באינטרנט

פשוט

שלושה שלבים פשוטים מלווים בהנחיות והסברים המותאמים לפרטי המקרה שלך

מהיר

מאפשר הגשת תביעה תוך מספר דקות וכולל אפשרות לצירוף קבצים

זול

חוסך זמן וטרחה. עיבוד, בקרה, הפקת מסמכים וצרופות והגשתם לבית המשפט