אל על תפצה בעלת כלב עטור פרסים שברח מהמטוס ונחבל

בתאריך: 17/04/2014 מאת: מערכת אתר תביעות קטנות

ד"ר דיאנה סנד שבה עם כלבה האהוב מתחרות כלבים גזעיים שנערכה בבולגריה. עם הנחיתה התברר לה לחרדתה כי במהלך הטיסה נחלץ הכלב מכלובו ובעת הפריקה נמלט לשטח שדה התעופה. בהמשך נמצא הכלב כשהוא חבול ונזקק לטיפול וטרינרי.

ד"ר דיאנה סנד וכלבה עשו את דרכם חזרה בטיסת אל על מתחרויות כלבים שנערכו בבלקן, ביחד עם מספר חובבי ומגדלי כלבים נוספים. לאחר הנחיתה, המתינו חברי הקבוצה להגעת הכלבים שמסרו מוקדם יותר לנציגי אל-על בסופיה, וכחצי שעה לאחר הנחיתה התברר להם כי משנפתח תא המטען על אדמת ישראל, נמלט אחד הכלבים אל תוך שטחי נמל התעופה. בהמשך, חל עיכוב באיתור ובלכידת הכלב בשל הקושי לקבל אישור להכנסת בעלת הכלב לשטח הסטרילי של שדה התעופה. רק כעבור 20 דקות נוספות לערך, נתפס הכלב והוחזר לידי התובעת כשהוא חבול ומדמם.

חברת אל על נאותה לפצות את בעלת הכלב בגין הוצאות הטיפול הרפואי והכלוב שנשבר, אולם המחלוקת בשאלת הפיצוי בגין עוגמת הנפש שנגרמה לבעלת הכלב נותרה בעינה, ולפיכך הגיעה לפיתחו של בית המשפט לתביעות קטנות.

כתב התביעה הוגש כנגד חברת אל על וכנגד רשות שדות התעופה בישראל. בית המשפט התבקש לפסוק על מי מהן מוטלת האחריות והאם יש לפסוק לתובעת פיצוי בגין עוגמת הנפש שנגרמה לה.

מי נושא באחריות בכל הקשור להובלה אווירית?

אמנת מונטריאול, אשר אושררה ונכנסה לתוקף לגבי מדינת ישראל ביום 20.3.11, ואשר באה להחליף את האמנות הקודמות העוסקות בעקרון אחריות המוביל, קובעת מפורשות כי המוביל הוא זה האחראי לכל נזק שנגרם לכבודה, ובלבד שהאירוע שגרם לנזק התרחש בכלי הטיס או במהלך התקופה בה הייתה הכבודה בהשגחת המוביל. במקרה זה, חברת אל על נטלה על עצמה את האחריות ואף הסכימה לפצות את התובעת בגין הנזקים הישירים שנגרמו לה.

האם אפשר להחיל את סעיף עוגמת הנפש גם לגבי חיות מחמד?

מצד התביעה נטען כי מדובר בכלב גזעי ומטופח, בו משקיעה בעלת הכלב ממרצה, מזמנה ומכספה, ואין כל ספק כי הכלב יקר מאוד לליבה וכי נגרמה לה עוגמת נפש משמעותית הן בשל החשש לגורלו של הכלב והן בשל מצבו כשהוחזר לידיה, החבלות שנגרמו לו והטיפול הרפואי לו נדרש.

בפסק הדין קבע השופט חגי טרסי מבית המשפט לתביעות קטנות נתניה כי "מבלי להתעלם מהעובדה כי מדובר, בסופו של יום, בחיית מחמד, ולא חלילה בבן משפחה, שוכנעתי כי האירוע כולו היה כרוך בעוגמת נפש משמעותית לתובעת. …לפיכך, ככל שבסמכותי לפסוק במקרה זה פיצוי בגין עוגמת נפש, אני סבור כי יש לעשות זאת, לצד הפיצוי בגין הנזק הכלכלי הישיר”.

הפרוש הנכון לאמנת מונטריאול

אל על טענה כי הסעיף הרלוונטי בנוסח הישראלי של אמנת מונטריאול שולל פיצויים אם הם אינם בגדר "השבה", וכי סעיף "עוגמת נפש" בהחלט נופל לקטגוריה זו ולכן יש לפרש סעיף זה כמגביל את הפיצוי לנזקים ישירים וממוניים בלבד, אולם השופט שוכנע כי לא זו הייתה כוונת המחוקק בנוסח המקורי באנגלית וכי כל שהוראה זו שוללת הוא קביעת פיצויים מעבר לכללי הפיצוי הרגילים. האמנה קובעת מגבלה של גובה הפיצויים אותם רשאי השופט לפסוק. במקרה זה עומד הסכום על 5,800 ₪.

בנסיבות המקרה אמד השופט את הפיצוי הראוי בגין עוגמת הנפש בסכום של 2,400 ₪, וזאת בנוסף לפיצוי בגין ההוצאות הממוניות הישירות בסך 1,600 ₪, אותם כבר הסכימה חברת אל על לשלם לתובעת, והוצאות המשפט בסך של 800 ₪. סה"כ חוייבה אל על לשלם לתובעת סך של 4,800 ₪. 


[ד"ר דיאנה סנד  – נגד –  1. אל- על נתיבי אויר לישראל בע"מ  2. רשות שדות התעופה בישראל, בית המשפט לתביעות קטנות נתניה, תביעה קטנה 12033-10-11 בפני כב' השופט חגי טרסי. פסק הדין ניתן ב:  ז' אייר תשע"ב (29 אפריל 2012)]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהב/י גם

הגשת תביעה קטנה באינטרנט

פשוט

שלושה שלבים פשוטים מלווים בהנחיות והסברים המותאמים לפרטי המקרה שלך

מהיר

מאפשר הגשת תביעה תוך מספר דקות וכולל אפשרות לצירוף קבצים

זול

חוסך זמן וטרחה. עיבוד, בקרה, הפקת מסמכים וצרופות והגשתם לבית המשפט