קנה ג'יפ יד רביעית וגילה שהוא יד שביעית – יפוצה ב- 19,000 שקל

בתאריך: 10/12/2009 מאת: מערכת אתר תביעות קטנות

אדם שקנה ג'יפ משומש ממוכר פרטי גילה כי מספר הבעלים שהיו לרכב גבוה מזה שהצהיר המוכר וכי נעשו שינויים בקילומטראז'. בית המשפט לתביעות קטנות ירושלים חייב את המוכר לפצות את התובע ב- 18,000 שקל ובנוסף 1,000 בגין הוצאות משפט.

התובע העיד כי רכש את ג'יפ המרצדס בעקבות מודעה שפורסמה בלוח פוקוס, בה נרשם כי הרכב נסע 82 אלף ק"מ, ובהתאם לכך הוא התעניין ברכישתו. במעמד זיכרון הדברים נאמר ונכתב כי הרכב יד רביעית ונירשם כי הקילומטרז' הוא 82,000 ק"מ. כמו כן סוכם ע"י הצדדים כי הקונה ישלם תמורת הרכב 57,500 שקל וכן ימסור למוכר רכב סאב-5 שבבעלותו (טרייד-אין).

לטענת התובע, לאחר ששילם את חלקו בעסקה וביקש לבצע את העברת הבעלות ברכב, נמסר לו ממשרד הרישוי כי הוא יד שביעית על הרכב. בנוסף, כאשר פנה התובע למוסך מרצדס התגלה לו כי כבר בשנת 2002 הרכב נסע למעלה מ- 120,000 ק"מ. לאור זאת הגיש התובע תלונה במשטרה בגין הונאה וזיוף. בנוסף לכך פנה התובע למוכר הרכב, הן בכתב והן בע"פ, הציג בפניו את המידע המעיד על מצג השווא שהוצג בפניו במעמד מכירת הרכב, ודרש מהמוכר לבטל את העיסקה ולקבל פיצוי. בקשתו נדחתה ע"י המוכר ולפיכך הגיש כנגד המוכר תביעה קטנה בסך 30,000 שקל בגין זיוף ומרמה בעת המו"מ לרכישת הרכב.

הנתבע העיד כי בעת ניהול המו"מ עם התובע הוא אמר לתובע כי אינו יודע איזו יד הרכב מאחר שהרכב רשום על 'תו סוחר' (רישום המיועד לסוחרי רכב ואינו נרשם כיד נוספת) וכי אחיו הוא שרכש את הרכב עבורו ממגרש מכוניות. בהמשך העיד הנתבע כי הוא 'יד חמישית' והתובע 'יד שישית'. לעניין שינוי הקילומטרז' טען הנתבע כי אין לו נגיעה בדבר וכי הוא ביקש מהתובע הוכחה כלשהי בדבר שינוי בקילומטראז', ואף הציע לתובע לקבל חזרה את הרכב בתמורה למחיר מחירון, אך בהיעדר ראיה לתובע בדבר זיוף הקילומטראז', הדבר לא נעשה.

אם יוכח זיוף הקילומטראז' – תבוטל העסקה

במסגרת ההתדיינות הודיעו הצדדים לבית המשפט על הסכמתם כי במידה ויוכח זיוף הקילומטראז' – תבוטל העסקה ותסולק התביעה. לפיכך כב' השופטת מרים ליפשיץ-פריבס הורתה למוסך מרצדס להציג את נתוני הקילומטרז' של הרכב. לפי נתוני המוסך הוכח מעל לכל ספק, כי הקילומטראז' של הרכב עבר שינוי להפחתתו. עם זאת, הנתבע טען כי השינוי בקילומטרז' לא נעשה בתקופת בעלותו על הרכב, ואכן לא הוכח אחרת.

הנתבע מכר את הרכב

לאחר שהובאו הנתונים בדבר זיוף הקילומטרז', התבקשו הצדדים לאשר מתן תוקף של פסק דין להסכמתם בדבר ביטול העסקה. אולם, בתגובה מסר הנתבע כי מכר את רכב ה- סאב-5 של התובע בסמוך למועד הדיון בתביעה (הרכב שנמכר לו ע"י התובע במסגרת עיסקת הטרייד-אין).

הנתבע נהג בחוסר תום לב

בפסק הדין קבעה השופטת כי הנתבע נהג בחוסר תום לב בניהול המו"מ ובקיום החוזה (תוך הפרת חובתו לפי סעיף 39 לחוק החוזים (חלק כללי) תשל"ג-1973), בין היתר כיוון שמכר את רכב ה- סאב-5 של התובע בעיצומו של הליך זה, ובכך מנע את האפשרות להשיבו לידי התובע במסגרת ביטול העסקה, ובה בעת, סירב לשלם לתובע את מחירו של רכב הסאב לחילופין. השופטת קבעה כי בכך "היה משום הכבדה וטירחה לתובע, מעבר לנזקיו עקב העיסקה בגין ערכו של הרכב".

נפסק כי התובע זכאי לפיצויים בגין הפרת חובת תום הלב ובגין מצג השווא בנוגע לנתוני הרכב, הן בנוגע לטעות בקילומטרז' (כהגדרתה בסעיף 14 לחוק) והן בנוגע להטעייה במס' הבעלים על הרכב (סעיף 15 לחוק). "בנסיבות אלו נימצא כאמור כי הרכב אינו בעל נתונים זהים או קרובים לנתונים אשר בהסתמך עליהם התקשר התובע בעיסקה עם הנתבע לרכישת הרכב".

התובע לא הוכיח את ההפרש המגיע לו על פי מחירון או בהערכת שמאי

לעניין קביעת גובה הפיצוי, ציינה השופטת את מחדלי התובע בהוכחת נזקיו "היכן שניתן היה להביא ראיות להוכחתם". בסופו של דבר חייבה השופטת את הנתבע לשלם לתובע פיצויים בסך כולל של 18,000 ₪ ובצירוף הוצאות משפט בסך של 1,000 ₪.

[ציון מרדכי ויצמן – נגד – עדי אמיר, בית המשפט לתביעות קטנות ירושלים, תביעה קטנה 3802/08 בפני כב' השופטת מרים ליפשיץ-פריבס. פסק הדין ניתן ב: ט"ו בכסלו, תש"ע (2 בדצמבר 2009)]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהב/י גם

הגשת תביעה קטנה באינטרנט

פשוט

שלושה שלבים פשוטים מלווים בהנחיות והסברים המותאמים לפרטי המקרה שלך

מהיר

מאפשר הגשת תביעה תוך מספר דקות וכולל אפשרות לצירוף קבצים

זול

חוסך זמן וטרחה. עיבוד, בקרה, הפקת מסמכים וצרופות והגשתם לבית המשפט