תביעה קטנה בעקבות הרשעה פלילית – הפוגע ישלם פיצוי נוסף

בתאריך: 13/06/2014 מאת: מערכת אתר תביעות קטנות

בעקבות ארוע אלים שבו הנתבע הכה את שכנו בנוכחות ילדיהם, הורשע השכן התוקף בתביעה פלילית, נידון למאסר על תנאי וכן לעבודות שירות ופיצוי כספי לשכן המותקף. השכן הנפגע לא הסתפק בפיצוי זה ולכן הגיש תביעה קטנה לפיצוי נוסף.

האירוע האלים התרחש לאחר שהנתבע חשד כי התובע מכה את ילדיו של הנתבע. הוא התעמת עימו בנוכחות ילדיהם וללא שבירר איתו את העובדות, נגח בפניו וגרם לשבירת אפו. בתביעה הפלילית שנדונה בבית המשפט השלום, הודה הנאשם במעשה, ייחס זאת לאבדן היגיון רגעי ואף הביע חרטה על מעשהו. הוא הורשע למרות המלצתו של קצין מבחן ונגזרו עליו 140 שעות שירות לתועלת הציבור, שלושה חודשי מאסר על תנאי למשך שנה ופיצוי בסך 3,000 ₪ לקורבן העבירה. לאחר מכן ערער הנתבע על פסק הדין אך ביהמ"ש המחוזי הותיר את פסק הדין על כנו. השכן הנפגע, שחש כי הפיצוי שנפסק בדין הפלילי אינו הולם את הנזק שנגרם לו, פנה לתביעה אזרחית לפיצוי נוסף, ובחר לעשות זאת בתביעה קטנה.

רקע: תביעה אזרחית בעקבות הרשעה פלילית

בתי המשפט הפליליים אינם נוטים לפסוק פיצוי כספי לקורבן העבירה וגם אם יעשו זאת, במרבית המקרים לא ישקף פיצוי זה את הנזק האמיתי שנגרם לקורבן. קורבנות עבירה רבים אינם מודעים להליכים אזרחיים אשר ניתן לנקוט כנגד מבצעי העבירה. בפני קורבן למעשה פלילי הבוחר להגיש תביעה אזרחית עומדות 3 אפשרויות: 1. הגשת תביעה אזרחית רגילה שתתנהל במקביל לתביעה הפלילית וללא קשר אליה. 2. תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים – הסדר מיוחד זה, אשר מעוגן בסעיף 77(א) לחוק בתי המשפט, מאפשר לקורבן העבירה להגיש תביעה אזרחית כנגד מבצע העבירה, וזאת במסגרת ההליך הפלילי. החסרון בהליך מיוחד זה הוא שניתן להגיש תביעה אזרחית מסוג זה לא יאוחר מ-90 יום לאחר שפסק הדין כנגד מבצע העבירה נעשה חלוט (קרי 45 יום ממתן פסק הדין כנגדו). 3. תביעה אזרחית תוך שימוש בפסק הדין הפלילי כראיה – המדובר בהסדר ייחודי, אשר מעוגן בסעיף 42 א' לפקודת הראיות. בהליך תביעה זה, קורבן העבירה מסתמך על פסק הדין שניתן כנגד מבצע העבירה. במקרה שלפנינו התובע הבין כי באפשרותו לתבוע פיצויים נוספים על אלה שנפסקו לזכותובהליך הפלילי. את התביעה האזרחית בחר התובע להגיש בבימ"ש לתביעות קטנות.

ההרשעה התבססה על הודאה – התביעה האזרחית לא תדון שנית בעובדות שהביאו להרשעה

בית המשפט קבע כי היות וכבר קיימת הרשעה המבוססת על הודאת הנתבע, לא ניתן להחיל במקרה זה את סעיף 42 ג' לפקודת הראיות ולכן לא יתיר הגשת ערעור על העובדות שהוצגו בערכאות הקודמות כמו גם העלאת ראיות הסותרות את פסק הדין המקורי.

הנאשם הביא את ילדו להעיד

לדיון שהתקיים בפני השופט פאול שטרק בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, הביא הנתבע את בנו בן השבע כדי שיעיד, אולם השופט קבע כי אין להעיד ילד בן שבע, ויתרה מזאת, כיוון שהנתבע כבר הודה במעשה בערכאה הקודמת, אף אין לשמוע כל עדות אחרת הסותרת את הודאתו המקורית של הנתבע.

התובע הציג תקדים לפיצוי בגין עגמת נפש

מצד התובע הובא בפני ביהמ"ש תקדים משפטי ובו מקרה דומה של תקיפה במקום ציבורי אשר גרמה לחבלה באף, ללא נכות תמידית, אשר בו נפסק לתובע פיצוי בגין עגמת נפש. בהתחשב בכך קבע השופט שטרק כי אכן מעשה האלימות מצדיק קביעת פיצוי בגין עגמת נפש, בייחוד כיוון שבוצע לעיני קטינים: "הנתבע בחר בתגובה אלימה מבלי לשקול אפשרויות אחרות והתובע סבל מטראומה משמעותית עקב ההתקפה עליו". בפסק הדין קבע השופט שטרק כי המסר אמור להיות ברור כשמש: לכל מעשה אלימות חייבות להיות השלכות, בין אם מדובר בפן הפלילי ובין אם בפן האזרחי. לפיכך נקבע כי הנתבע ישלם לתובע פיצויים בסך של 20,000 ₪ בתוספת הוצאות משפט בסך 1,500 ₪.


[אליאב הכהן – נגד – פרנק רנה צייאדה, בית המשפט לתביעות קטנות ירושלים, תביעה קטנה 00455-05-01 בפני כב' השופט פאול שטרק. פסק הדין ניתן ב: י"ח שבט תשע"ג (29 ינואר 2013)]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהב/י גם

הגשת תביעה קטנה באינטרנט

פשוט

שלושה שלבים פשוטים מלווים בהנחיות והסברים המותאמים לפרטי המקרה שלך

מהיר

מאפשר הגשת תביעה תוך מספר דקות וכולל אפשרות לצירוף קבצים

זול

חוסך זמן וטרחה. עיבוד, בקרה, הפקת מסמכים וצרופות והגשתם לבית המשפט