תבע את החוב בעבור כתבותיו – עיתון מקור ראשון ישלם מעל 9,000 שקל

בתאריך: 1/03/2010 מאת: מערכת אתר תביעות קטנות

לאחר שמצא כי עיתון 'מקור אחר' שילם לו רק חלק מהסכומים שהיה אמור לקבל עבור כתבותיו לעיתון, דרש הכתב את יתרת התמורה המגיעה לו. משלא נענה, הגיש תביעה קטנה כנגד העיתון. נציג העיתון טען בדיון: "ניסינו להגיע איתו להסדר אך הוא סירב להגיע אלינו".

לאחר 6 שנים בהן כתב רשימות ומאמרים עבור עיתון 'מקור אחר', ביצע ד"ר שי אלי בדיקה, ומצא כי עיתון 'מקור אחר' שילם לו רק חלק מהסכומים שהיה אמור לקבל עבור כתבותיו לעיתון, בהתאם לסיכום ביניהם. בעוד שעל פי חישוביו היה על העיתון לשלם לו בשל 37 כתבות ומאמרים סכום של 20,192 ₪ , שולם לו על פי בדיקתו, סכום של 11,523 ₪ בלבד. כל פניותיו לעיתון בדרישה להשלמת התשלום לא נענו, ולכן הגיש תביעה קטנה בגין יתרת החוב, בסכום של 8,669.5 ₪, כנגד בעלת העיתון – חב' שבוע ישראלי בע"מ.

לכתב התביעה צורף תחשיב מלא ובו פירוט של כל הכתבות והסכומים שאותם התחייבה הנתבעת לשלם לד"ר שי אלי עבור כל אחת מהכתבות. כן צורפו התכתבויות שנערכו בינו לבין עורך העיתון, או גורמים אחרים בו, בדבר הכתבות, הזמנת הכתבות, התשלומים עליהם הוסכם, וכיוצ"ב.

הנתבעת לא הגישה כתב הגנה ולכן ניתן פסק דין בהעדר הגנה. בעקבות זאת הגישה הנתבעת בקשה דחופה לביטול פסק הדין ולביטול ההליכים. בבקשה נטען שהנתבעת לא קיבלה מעולם כתב תביעה. בנוסף טענה הנתבעת כי התובע קיבל את התמורה המגיעה לו במלואה, וכי דרישתו הינה לתמורה עבור כתבות שכתב אשר לא פורסמו.

התובע לא התייצב לדיון

בהמשך התקיים דיון שאליו התובע לא התייצב, ובו טען נציג הנתבעת: "יש מסמכים של התכתבויות וגם של הכתבות של התובע שאין חולקין שצריך לשלם לו, אך יש הרבה דברים שעל פי הכללים לא צריך לשלם לו עליהם. ניסינו להגיע איתו להסדר אך הוא סירב להגיע אלינו". בשל אי התייצבותו של התובע לדיון, בוטל פסק הדין שניתן בהעדר הגנה, ולאחר שהתובע הגיש בקשה לביטול ההחלטה, התקיים דיון נוסף שאליו התייצבו שני הצדדים.

בדיון ציין התובע כי מעולם לא הועלו מצד העיתון השגות על גובה שכר הטרחה, וכי רק לאחר שבדק ומצא שלא קיבל את מלוא הסכום המגיע לו, קמה מחלוקת בעניין, וההתקשרות עמו הופסקה. עוד טען התובע כי סוכם עימו שהתשלום יינתן לו גם עבור כתבות שלא פורסמו, וזאת בשים לב לעבודה שהושקעה בכתיבתן.

מנגד, הנתבעת לא הציגה תחשיב אלטרנטיבי לזה שהציג התובע. נציג הנתבעת בדיון לא ידע על סיכום אחר בין התובע לנתבעת באשר לגובה התשלום עבור כל כתבה, ואף לא הביא עדים לסתור את טענות התובע. במהלך הדיון ציין נציג הנתבעת ששתיים או שלוש מהכתבות שהעביר התובע לא פורסמו, ועל כן בהתאם לכללים הנהוגים אצל הנתבעת, אין לטענתו מקום לשלם לתובע תמורה כלשהי. להערכתו, סכום החוב של הנתבעת לתובע הינו בין 800 ל- 1,200 ₪.

התביעה הוכחה כנדרש

בפסק הדין קבעה השופטת יעל ייטב, מבית המשפט לתביעות קטנות ירושלים, כי התביעה הוכחה כנדרש. "מצאתי אפוא שהתובע הוכיח שהתכתובות שצירף משקפות את ההסכמות בין הצדדים. …אשר לטענות בדבר אי פרסומן של חלק מהכתבות, גם לשיטתה של הנתבעת, מדובר לכל היותר ב- 2 עד 3 כתבות שלא פורסמו, מתוך 37 כתבות. לא הוכח על ידי הנתבעת שאכן היו כתבות שלא פורסמו, לא הוכח שקיימים כללים לפיהם פטורה הייתה הנתבעת מתשלום תמורה בנסיבות שבהן לא פורסמו כתבות…".

הנתבעת ניסתה להתחמק מתשלום החוב

עוד קבעה השופטת בפסק הדין, כי "ההתרשמות הכללית מאופן התנהלותה של הנתבעת הינה שהיא אכן ניסתה להתחמק מביצוע חיוביה על פי ההתקשרות בין הצדדים, אף ניסתה לכפות על התובע הסכם שבמסגרתו יופחתו התשלומים שאותם התחייבה לשלם לו".

לבסוף חוייבה הנתבעת לשלם לתובע סכום של 8,669.5 ₪, בתוספת ריבית והפרשי הצמדה מתום שנת 2006 עד יום התשלום בפועל, ובתוספת של 500 ₪ הוצאות משפט.

[דר' שי אלי (שיבי) – נגד – עתון מקור ראשון/חב' שבוע ישראלי בע"מ, בית המשפט לתביעות קטנות ירושלים, תביעה קטנה 4886/07 בפני כב' השופטת יעל ייטב. פסק הדין ניתן ב: כ"ד באלול, תשס"ט (13 בספטמבר 2009)]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהב/י גם

הגשת תביעה קטנה באינטרנט

פשוט

שלושה שלבים פשוטים מלווים בהנחיות והסברים המותאמים לפרטי המקרה שלך

מהיר

מאפשר הגשת תביעה תוך מספר דקות וכולל אפשרות לצירוף קבצים

זול

חוסך זמן וטרחה. עיבוד, בקרה, הפקת מסמכים וצרופות והגשתם לבית המשפט