הזמנת רהיט מקטלוג אינה מהווה הזמנה מיוחדת – 'הום רהיט' חויבה לבטל עסקה ולפצות ב- 1,000 ₪

בתאריך: 28/09/2021 מאת: מערכת אתר תביעות קטנות

התובעת רכשה פינת אוכל ומערכת ישיבה בעלות של 9,000 . לאחר כשלושה ימים פנתה אל בית העסק וביקשה לבטל את העסקה אך סורבה בטענה כי מדובר ב"הזמנה מיוחדת" ולפיכך אין זכות ביטול. בית המשפט לתביעות קטנות קבע שוב: הזמנת רהיט מקטלוג לפי דגמים, מידות וצבעים המוצעים לכל לקוח אינה מהווה הזמנה לפי דרישות או מידות מיוחדות.

בתאריך 02/06/2020 הגיעה אורה סלוניקי אל חנות הרהיטים 'הום רהיט' בראשון לציון ורכשה פינת אוכל וסלון בעלות של 9,000 ₪. למחרת שבה אורה אל החנות וביקשה לבטל את העסקה, אך לאחר שיחה עם עובדת המקום השתכנעה לרכוש סלון יקר יותר בעלות 10,500 ₪.

לאחר שלושה ימים שוב פנתה אורה אל בית העסק וביקשה לבטל את העסקה, אך נענתה בשלילה. לפיכך פנתה אורה לסיוע משפטי שבעקבותיו נעשו מספר פניות נוספות אל בית העסק, בכתב ובטלפון, בהן התבקש בית העסק לבטל את העסקה, אך בית העסק המשיך לעמוד על סירובו ולא הסכים לביטול העסקה.

לפיכך הוגשה לבית המשפט לתביעות קטנות ברחובות תביעה קטנה נגד 'הום רהיט' ובה דרישה לביטול העסקה.

'הום רהיט' ביקשה לדחות את התביעה בטענה כי יום למחרת הרכישה התובעת שבה אל החנות וביקשה לשנות את הזמנתה, בחרה סלון יקר יותר ובהרכב מיוחד ובכך הפכה את הזמנתה ל"הזמנה מיוחדת" (כמשמעותה בתקנות הגנת הצרכן – ביטול עסקה). 'הום רהיט' טענה כי מאחר ומדובר בעסקה מיוחדת אין לתובעת זכות לביטול העסקה.

האם אכן מדובר בהזמנה מיוחדת?

פינת האוכל נרכשה מתצוגה, אך האם הסלון מהווה "הזמנה מיוחדת" כפי שטענה 'הום רהיט'?

חוק הגנת הצרכן קובע כי זכות הביטול לא תחול על טובין שיוצרו במיוחד בעבור הצרכן, על פי מידות או דרישות מיוחדות. כבוד השופטת אדנקו סבחת-חיימוביץ, שדנה בתביעה קטנה זו, קבעה כי מטופס ההזמנה שביצעה אורה בחנות 'הום רהיט' עולה בבירור כי אין המדובר בסלון שהוזמן לפי מידות מיוחדות: "התובעת בחרה את צבע הסלון מתוך קטלוג צבעים שהוצג בפניה, ומכאן שאין מדובר בדרישות מיוחדות של התובעת, כי אם בהזמנה מתוך מגוון שהציגה בפניה הנתבעת… העובדה שהסלון יוצר בהתאם להזמנת התובעת, וכי אין מדובר ב"מוצר מדף" אינה הופכת אותו להזמנה על-פי דרישות מיוחדות". בנוסף, השופטת ציינה כי העובדה שבית העסק טוען כי מדובר בהזמנה מיוחדת, מבלי שהדבר צוין בטופס ההזמנה, מעידה על חוסר תום לב של בית העסק.

בפסיקתה התייחסה השופטת למקרה קודם בו סקר בית המשפט שאלה דומה וקבע כך: "כבר נפסק כי יש לאבחן בין הזמנה מיוחדת על פי מידות מיוחדות המתאימות אך ורק למזמין (כמו, למשל, הזמנת ארון המתאים לחדר בעל מידות מסוימות או הזמנת חליפה המתאימה למידות אדם מסוים ולא מתאימה לאדם אחר) ובין כורסה, שאין לגביה הוכחה שהיא הוזמנה על פי מידות מסוימות ושאינה מתאימה למאן דהוא אחר… עוד נפסק, כי ביצוע הזמנה של מוצר בצבע מסוים ובמיוחד מקום בו מדובר בצבע אשר ניתן לראות דוגמא ממנו בחנות, אין בו משום דרישה מיוחדת של הצרכן השוללת אפשרות הביטול".

השופטת אדנקו סבחת-חיימוביץ הוסיפה וקבעה כי כמו כן נפסק כי משנקט המחוקק מפורשות במילים "דרישות מיוחדות" – גילה דעתו כי הכוונה הינה לדרישות מיוחדות מעבר לעצם ההזמנה במיוחד עבור הלקוח וכי מדובר בשני תנאים מצטברים שיש לבחון ואשר על הנתבע להוכיח אותם. נקבע כי כוונת המחוקק לא הייתה להגביל את זכות הביטול למוצרי מדף בלבד, אלא  שהמחוקק גילה מפורשות דעתו, כי זכות הביטול הצרכנית תחול גם על מוצרים אשר יוצרו במיוחד עבור הלקוח, וכי באיזון בין זכות הצרכן לביטול העסקה לבין הפגיעה בעוסק אשר נאלץ לכבד את אותה זכות ביטול, יש ליתן את הדעת לאפשרות של העוסק למכירה מחודשת של הטובין, בהקשר לכך, יש לפרש את המילים "דרישות מיוחדות", וממילא הסייג יחול רק באותם המקרים שבהם יעלה בידי הספק להוכיח כי לא ניתן, בעטיין של אותן דרישות מיוחדות של הצרכן, למכור את הטובין לאחר.

האם התקיימו תנאי ביטול עסקה?

תקנות הגנת הצרכן קובעות כי צרכן רשאי לבטל הסכם לרכישת ריהוט בתוך 14 ימים. צרכן שהוא אזרח ותיק, אדם עם מוגבלות או עולה חדש, רשאי לבטל העסקה בתוך ארבעה חודשים מיום עשיית ההסכם או קבלת הפריטים, לפי המאוחר.

השופטת התרשמה כי התובעת אכן פנתה אל בית העסק לביטול העסקה בתוך 14 ימים ועל כן היא זכאית לביטול העסקה בתנאים הקבועים בחוק. יתרה מכך, התובעת מוגדרת כאזרחית ותיקה, ולכן בהתאם לחוק היא רשאית לבטל את העסקה בתוך ארבעה חודשים.

נוכח אלה נקבע בפסק הדין כי אין מדובר בטובין שיוצרו על פי דרישות מיוחדות, ועל כן התובעת זכאית לביטול העסקה. לפיכך השופטת קיבלה את התביעה והורתה ל- 'הום רהיט' לבטל את העסקה ולהשיב לאורה את הסכומים שנגבו ממנה, בתוספת הוצאות משפט בסך של 1,000 ₪.


[אורה סלוניקי – נגד –  1. הום רהיט 2. יוסי אלפי, בית המשפט לתביעות קטנות ברחובות, תביעה קטנה מס' 5007-07-20 בפני כבוד השופטת אדנקו סבחת- חיימוביץ. פסק הדין ניתן ב: ח' אייר תשפ"א, 20 אפריל 2021]

2 תגובות על “הזמנת רהיט מקטלוג אינה מהווה הזמנה מיוחדת – 'הום רהיט' חויבה לבטל עסקה ולפצות ב- 1,000 ₪

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהב/י גם

הגשת תביעה קטנה באינטרנט

פשוט

שלושה שלבים פשוטים מלווים בהנחיות והסברים המותאמים לפרטי המקרה שלך

מהיר

מאפשר הגשת תביעה תוך מספר דקות וכולל אפשרות לצירוף קבצים

זול

חוסך זמן וטרחה. עיבוד, בקרה, הפקת מסמכים וצרופות והגשתם לבית המשפט